Vitamine ZON

Vitamine ZON

Nu de zomer plaatsmaakt voor de herfst en de ‘R’ weer in de maand is moet er gedacht worden aan de zonvitamientjes. ‘Moet’? Ja, want vitamine D is onmisbaar!

Waarom?

Vitamine D speelt een rol bij de botaanmaak, zorgt voor sterke tanden (de opname van calcium en fosfor) en spieren, en ondersteunt het immuunsysteem. Last but not least: vitamine D is een bouwstof voor veel hormonen!

Welke vorm?

Vitamine D is eigenlijk geen vitamine, maar een hormoon, omdat we het zelf kunnen aanmaken. Onder invloed van zonlicht maakt de huid op een mooie zomerdag tot wel 250 microgram vitamine D aan. De allerbeste bron is dus zonlicht.

Van mei t/m augustus is de zon sterk genoeg. De overige maanden moet gekozen worden voor suppletie. De aangewezen vorm is cholecalciferol, ook wel vitamine D3; dit is dezelfde vorm die je huid aanmaakt bij blootstelling aan zonlicht.

Vitamine D moet in het lichaam nog worden omgezet in de actieve vorm; daarvoor heeft het co-factoren nodig. Vitamine D en magnesium kunnen niet zonder elkaar. Magnesium zorgt voor meer dan 300 (!) biochemische processen in ons lijf. Het is dus van belang om je magnesiumniveau op peil te houden. Daarnaast heeft vitamine D ook vitamine K nodig om goed te kunnen functioneren. Vitamine K (vooral K2) zorgt speelt een essentiele rol in de calciumstofwisseling.

Vitamine D is een in vet oplosbare vitamine. Je lichaam heeft vet nodig om vitamine D op te nemen. Je kunt vitamine D daarom het beste met olie innemen. Je kunt het beste kiezen voor een supplement met olijfolie in plaats van zonnebloemolie, omdat zonnebloemolie veel omega 6 bevat, wat – kort samengevat – voor ontstekingen zorgt.

Vitamine D3 zit ook in levertraan, wilde zalm, ei (eigeel!), sardines, haring en boter. Maar omdat slechts een derde van de benodigde vitamine D uit voeding kan worden gehaald, is suppletie nodig.

Hoeveel?

De dosering is afhankelijk van diverse factoren, zoals leeftijd, gewicht, huidskleur en bijvoorbeeld zwangerschap of borstvoeding.

De orthomoleculaire aanbevolen dosering is 1 microgram per kilo lichaamsgewicht. Als vuistregel wordt 10-20 mcg voor kinderen en 75 mcg voor volwassenen aangehouden.

Wanneer?

In de zomermaanden is suppletie niet nodig als je dagelijks rond het middaguur met voldoende ontbloot lichaam ca. 15-30 minuten zonder zonnebrand (!) zonlicht opvangt. Let er natuurlijk wel op dat je niet verbrandt.

Van september tot mei is suppletie nodig. Vanuit de evolutionaire gedachte dat de zon rond het middaguur op haar sterkst is en ons lichaam daarop is gebouwd, wordt inname rond 12.00 uur wel geadviseerd.

 

Voor persoonlijk advies of korting op kwalitatieve producten, neem contact met mij op.

#orthomoleculairetherapie #hormooncoaching #hormoonbalans #vitamined #suppletieadvies #novive

Eerdere blogs

Oxytocine – de natuurlijke angstremmer

Neurotransmitters zijn chemische boodschappers die de communicatie tussen zenuwcellen in de hersenen en het lichaam regelen. De communicatie van moet op de juiste manier én snel gebeuren. Neurotransmitters spelen een cruciale rol in de regulering van stemming, emotie, cognitie en gedrag. Ze zijn van belang voor je zenuwstelsel, betrokken bij je motoriek, immuunsysteem en pijnbeleving.

Lees verder »

Neurotransmitters

Neurotransmitters zijn chemische boodschappers die de communicatie tussen zenuwcellen in de hersenen en het lichaam regelen. De communicatie van moet op de juiste manier én snel gebeuren. Neurotransmitters spelen een cruciale rol in de regulering van stemming, emotie, cognitie en gedrag. Ze zijn van belang voor je zenuwstelsel, betrokken bij je motoriek, immuunsysteem en pijnbeleving.

Lees verder »

Meal Preppen

Ook voor een 𝗴𝗲𝘇𝗼𝗻𝗱𝗲 𝗹𝗲𝘃𝗲𝗻𝘀𝘀𝘁𝗶𝗷𝗹 geldt dat een goed begin het halve werk is. Zonder overzicht of gezond eten in huis grijp je zoveel sneller naar gemaksvoedsel en da’s meestal toch ongezonder. In onze vaak drukke levens is 𝗲𝗲𝗻 𝗴𝗼𝗲𝗱𝗲 𝗽𝗹𝗮𝗻𝗻𝗶𝗻𝗴 dus dé oplossing. Meal preppen gaat voor mij daarom vooral om 𝘃𝗼𝗼𝗿𝘂𝗶𝘁 𝗱𝗲𝗻𝗸𝗲𝗻. ⁣

Lees verder »
Scroll naar boven