Basis suppletie: waarom, wat en waar moet je op letten?

basis-suppletie-vitamine

Orthomoleculair zijn we het erover eens: basissuppletie, ofwel het aanvullen van je voeding met supplementen, is onmisbaar.

Waarom?
Dat komt omdat (1) ons Westerse voedingspatroon te eenzijdig is en (2) onze voeding te weinig voedingstoffen bevat. De ‘Westerse voeding’ bestaat uit veel suiker, vet, vlees en weinig groente en vlees. En dat wat wel wordt gegeten is van onvoldoende kwaliteit, door verarming en uitputting van de landbouwgrond, selectie en manipulatie van gewassen voor een hogere opbrengst, het plukken van onrijp fruit voor transport en opslag en te weinig bewegingsruimte en eenzijdige voeding voor vlees en gevogelte. Daarom dus aanvullen.

Suppletie betekent letterlijk aanvulling. Je hoeft dus niet bang te zijn voor overdosering! Hoewel de overheid er wel voor waarschuwt dat “voedingssupplementen geen vervanging zijn voor gevarieerde voeding”. En van gevarieerde voeding is – zoals gezegd – in de praktijk niet tot nauwelijks sprake.

Uit onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de bevolking de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad haalt; en onder kinderen is het helaas nog slechter gesteld. Sidenote: die richtlijnen zijn afgestemd op de ADH (Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid); welke norm strekt tot het voorkomen van ernstige nutriëntentekorten onder de bevolking. Orthomoleculair (ODH) worden daarom andere/hogere normen gehanteerd, omdat wij ons richten op het optimaal functioneren van het lichaam. Een wezenlijke andere inslag!

Waar moet je op letten?
Bij het kiezen van een supplement gaat het om de kwaliteit van de verbinding: kan je lijf er iets mee? Het gaat dus niet om natuurlijk of synthetisch. Synthetisch bestaat, omdat natuurlijk soms gewoon onbetaalbaar is. Mensen hebben organische vormen nodig om te kunnen worden opgenomen. Als het niet goed wordt opgenomen, gaat het namelijk in de weg zitten. Kwalitatief goede verbindingen zijn kostbaar(der). Als dat het geval is wordt het op de verpakking vermeld (kwestie van marketing). Wordt er niets over de verbinding vermeld, dan weet je dat het “rommel” is en dus echt zonde van het geld.

Daarnaast zit er verschil in de opneembaarheid: je hebt actieve en minder actieve vormen. Beter opneembare/actieve vormen verdienen de voorkeur; deze hoeven niet meer door de lever te worden omgezet. Er kan ook een keuze voor de vorm worden gemaakt afhankelijk van het functioneren van de lever. Wanneer de lever overbelast is, kan je bijvoorbeeld beter kiezen voor een krill-olie om aan je omega 3-vetzuren te komen dan voor een algen- of visolie, omdat krill-olie niet meer hoeft te worden omgezet. En voor bijvoorbeeld zwangeren: wil je foliumzuur (B11) gebruiken, kies dan altijd voor de actieve vorm (folaat).

Een goed supplement voorziet verder in de juiste co-factoren (hulpstoffen). Zo laat vitamine D zich graag vergezellen met vitamine K en magnesium en vetzuren met antioxidanten.

Het tijdstip van inname bepaalt mede het effect. Denk aan het moment van de dag (ochtend of avond) of voor, bij of na de maaltijd. Per supplement kan dit anders uitwerken. Zo kun je probiotica beter innemen op een lege maag en curcumine (in verband met de cortisolachtige werking) beter alleen ’s ochtends.

En natuurlijk is ook de dosering van belang. Er wordt grofweg onderscheid gemaakt tussen onderhoudsdoseringen en therapeutische doseringen voor het geven van prikkels tot herstel van ziekte.

Tot slot moeten ongewenste hulpstoffen (gist, gluten, lactose en soja) en onnodige suikers (evenals zetmeel, conserveermiddelen, kleur-, geur- en smaakstoffen) zoveel mogelijk worden vermeden.

Wat?
Ook over wat onder basissuppletie wordt geschaard zijn de meeste orthomoleculair therapeuten het eens. Ik adviseer in de praktijk doorgaans een multivitaminen- en mineralencomplex, vitamine C, vitamine D, magnesium en omega 3-vetzuren.

  • Multivitaminen met vitaminen zoveel mogelijk in complexvorm en alle belangrijke mineralen, voldoende hoog gedoseerd en aangepast aan de levensfase en levensstijl. Een sportende man heeft een andere behoefte dan een zwangere vrouw.
  • Vitamine D3 (eventueel met K) op basis van olijfolie, is een eigenlijk een hormoon: het wordt aangemaakt in je huid onder invloed van zonlicht. Bij gebreke daaraan wordt suppletie aanbevolen van september t/m april. Vitamine D is o.a. van belang voor je immuunsysteem, stemming, spierkracht, hormonale balans, botgezondheid en insulinegevoeligheid.
  • Vitamine C, een gebufferde of ontzuurde vorm (ascorbatencomplex) met ondersteunende mineralen en citrusbioflavonoïden, is een antioxidant die je cellen beschermt tegen schade. Vitamine C is ook van belang voor het immuunsysteem, de energiehuishouding, het concentratievermogen en het draagt bij aan de vorming van collageen
  • Magnesium, afhankelijk van de overheersende behoefte aan ondersteuning voor spieren, hersenen en/of rust een bisglycinaat of citraat ofwel een complex. Dit mineraal is verantwoordelijk voor meer dan 300 lichaamsprocessen (!) en daarmee van enorm belang voor de energiehuishouding.
  • Omega 3-vetzuren: krill, algen of een visolie (met verschillende doseringen EPA of DHA). Deze vetzuren werken ontstekingsremmend en zorgen voor de vloeibaarheid en flexibiliteit van celmembramen, wat de communicatie en het transport tussen cellen en de buitenwereld bewerkstelligt. Omega 3-vetzuren zijn onmisbaar voor het functioneren van hersenen. Eet voldoende vette vis en suppleer op dagen dat je geen vis eet: dit geldt te meer voor zwangere en zogende vrouwen!

De keuze aan supplementen is reuze 😊. Laat je daarom adviseren door een gekwalificeerde orthomoleculair therapeut. Anders is goedkoop alleen maar duurkoop.

Heb je hulp nodig bij het maken van een keuze? Neem gerust contact op voor supplementenadvies en korting op de producten waar ik mee werk.

#orthomoleculairetherapie #hormooncoaching #hormoonbalans #supplementen #basissuppletie #supplementen #adh #odh #multivitamine #vitamined #vitaminec #magnesium #omega3 #visolie #supplementenadvies #novive

Eerdere blogs

Neurotransmitters

Neurotransmitters zijn chemische boodschappers die de communicatie tussen zenuwcellen in de hersenen en het lichaam regelen. De communicatie van moet op de juiste manier én snel gebeuren. Neurotransmitters spelen een cruciale rol in de regulering van stemming, emotie, cognitie en gedrag. Ze zijn van belang voor je zenuwstelsel, betrokken bij je motoriek, immuunsysteem en pijnbeleving.

Lees verder »

Meal Preppen

Ook voor een 𝗴𝗲𝘇𝗼𝗻𝗱𝗲 𝗹𝗲𝘃𝗲𝗻𝘀𝘀𝘁𝗶𝗷𝗹 geldt dat een goed begin het halve werk is. Zonder overzicht of gezond eten in huis grijp je zoveel sneller naar gemaksvoedsel en da’s meestal toch ongezonder. In onze vaak drukke levens is 𝗲𝗲𝗻 𝗴𝗼𝗲𝗱𝗲 𝗽𝗹𝗮𝗻𝗻𝗶𝗻𝗴 dus dé oplossing. Meal preppen gaat voor mij daarom vooral om 𝘃𝗼𝗼𝗿𝘂𝗶𝘁 𝗱𝗲𝗻𝗸𝗲𝗻. ⁣

Lees verder »

Chocolade Granola

Recept – Chocolade Granola Chocolade granola Het najaar vraagt om chocolade! Het specerij cacao heeft een verwarmend effect, geeft een energieboost en heeft talloze gezondheidsvoordelen. De antioxidanten in cacao, de flavonoïden, hebben een gunstig effect

Lees verder »
Scroll naar boven